Monday, September 15, 2008

Linux OS yang cool serta ringan itulah (UBUNTU 8.04 lts)

http://api.ning.com/files/9qNAT305-QRBtMNo3SH5eYO5okJF3-ZxGk5mPQVLAkRSJLphVlAkrJhvauhCGmzLH19qDTQ6t*TtUsY-HyJEbdiVt-98rRcM/UbuntuLogo1.jpg

Ubuntu adalah satu operating system dari Linux yang sesuai untuk digguna pakai oleh manusia. Operating system ini sesuai dipasang di komputer riba (Notebook), Komputer peribadi (Desktop) dan komputer pelayan (server). Ia boleh digunakan dimana2. Ubuntu mengandungi pelbagai aplikasi menarik.

http://org.dailyflashid.com/gallery/ubuntu.jpg

Ubuntu adalah percuma dan sentiasa akan percuma dan sumber terbuka(open sourse). Anda boleh download Ubuntu dan boleh dikongsi bersama rakan-rakan anda tanpa perlu membayar lesen penggunaan seperti Windows. Selain itu sistem operasi Ubuntu yang berasaskan Linux juga sangat kebal dan anda tidak perlu menggunakan perisian Anti-Virus untuk mempertahankan sistem komputer anda.

aplikasi yang menarik yang boleh dipasang didalam os ini adalah seperti seperti compiz-fusion
aplikasi ini sangat menarik dan tidak terdapat pada windows, kalau ada pun mesti sgt berat dan menyusahkan. Jika anda inginakan theme2 menarik anda boleh cari di Gnome yang merupakan free software dan juga salah satu daripada GNU , dengan erti kata lain percuma.

click to go (Gnome-look)
http://www.theopensourcerer.com/wp-content/uploads/2007/07/compiz-fusion.pnghttp://img444.imageshack.us/img444/9903/cubecylinderuc3.png
_________Compiz-fusion function___________


Ubuntu akan mengeluarkan versi terbaru sistem operasinya setiap 6 bulan yang akan mengandungi teknologi, kreativiti dan inovasi terbaru dunia perisian percuma dan sumber terbuka untuk komputer peribadi dan komputer pelayan anda.

saya juga sedang mencuba pakai kerana ianya sangat menarik. selain ubuntu terdapat pelbagai os dari linux seperti fedora core dimana terdapat kelebihan dari segi perisian.

diharap anda semua mendapat satu teknologi os yang baru yang dapat membantu kita kelak.
vote for ubuntu.

Untuk mencari baju2 ubuntu anda boleh layari blog ini (Nougat)



For more infomation about this operating system click here -> (UBUNTU HOME)

No comments:

Blogzz Music